Subject: Ed: Uue ISO projektkomitee “Kasutatud kaupade piiriülene kaubandus” asutamisettepanek
From: "Leena Albreht" <[email-masked]>
To: "TA Info" <[email-masked]>
Date: Mon, 8 Jul 2024 17:39:47 +0300

Palun registreerida

Saatja: Heili Ruus <[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 4. juuli 2024 15:57
Adressaat: ELEA Office <[email-masked]>; [email-masked];
[email-masked]; [email-masked];
[email-masked]; Liisi Lapp <[email-masked]>;
[email-masked]; [email-masked]; [email-masked]; Leena
Albreht <[email-masked]>; [email-masked];
[email-masked]; [email-masked]; [email-masked];
[email-masked]; [email-masked]; [email-masked];
[email-masked]; [email-masked]
Teema: Uue ISO projektkomitee “Kasutatud kaupade piiriülene kaubandus”
asutamisettepanek

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud!

Mina olen Heili Ruus ja kirjutan Teile Eesti Standardimis-ja
Akrediteerimiskeskusest. Eesti Standardimis- ja Akrediteerimiskeskuse
eemärk on koondada riigi, ettevõtjate, tarbijate ja teadusasutuste
seisukohad ettepaneku kohta moodustada rahvusvahelises
standardimisorganisatsioonis ISO uus projektkomitee „Kasutatud kaupade
piiriülene kaubandus“ (Cross-border trade of second hand goods). Pöördun
Teie poole, et paluda tagasisidet, mille alusel kujundame seisukoha ja
hääletame augusti keskel Eesti nimel.

Seoses e-kaubanduse kiire kasvuga on üha tavalisemaks muutunud piiriülesed
tehingud kasutatud kaupadega (riided, elektroonika jne). Tagamaks
tarbijate tervise ja ohutuse, peavad ka kasutatud kaupade tooted vastama
põhinõuetele. Ohtlike ja mittesäästlike kasutatud kaupade turule sattumine
võib tuua kaasa tõsiseid tervise- ja ohutusriske ning ressursside
raiskamise probleeme importivale riigile.

Lisaks on online kaubanduse tõus toonud välja kasutatud kaupade puhul mure
toote autentsuse üle ja selle pärast, kuidas hankida teavet ja kaitsta
tarbijaid, et tagada toodete vastavus tervise-, ohutus, toimivus- ja
jätkusuutlikkuse nõuetele. Ilma piisavate andmeteta (nt kasutatud asjade
seisukord, ajalugu), ei saa tarbijad teha teadlikke otsuseid ning võivad
endale osta võltsitud või ohtlikke tooteid.

Andmed on vajalikud ka turu tõhusaks reguleerimiseks. Ilma korralike
andmete ja platvormideta ei saa rakendada kvaliteedikontrolli meetmeid, et
vältida ohtlike kaupadega tehinguid ning ametivõimudel on raskusi
kasutatud kaupade turujärelvalvega, mis toob omakorda kaasa suurema
pettuste esinemissageduse.

Projektkomitee loomine on vajalik, et üle vaadata 2017. aastal avaldatud
standard ISO 20245:2017 <https://www.evs.ee/en/iso-20245-2017>
“Cross-border trade of second-hand goods” kasutatud kaupade piiriülese
kauplemise kohta. Ettepanek on jagada ISO 20245 standardi uustöötlus
kaheks osaks, kus 1. osa keskendub üldnõuetele ja 2. osa keskendub
asjakohasele andmevahetusele erinevate osalejate vahel tarneahelas.

Standardi ISO 20245 2. osa koostamisettepanek esitatakse hiljem koostöös
tehnilise komiteega ISO/TC 154 “Processes, data elements and documents in
commerce, industry and administration”.

Loodaval projektkomiteel on juba koostatud ka standardi 1. osa eelkavand
„Cross border trade of second hand goods – Part 1: General requirements”
Käsitlusala:
Üldnõuete ja miinimum sõelumiskriteeriumide kehtestamine kasutatud
kaupadele, millega kaubeldakse, müüakse, pakutakse müügiks, annetatakse
või vahetatakse riikide vahel.

See standard on mõeldud kaitsmaks tervist, ohutust ja jätkusuutlikku
keskkkonda, milles kasutatud kaubad tarbijate kasutuses kokku puutuvad.

See standardi osa kehtib kasutatud kaupadele, mis tarnitakse vähemalt üle
ühe rahvusvahelise piiri ja mille lõppkasutajaks on tarbija.

See ei kehti nende kaupade kohta, mis on ümbertöödeldud või ümberehitatud.

Rohkem infot loodava komitee ja standardi uustöötluse kohta leiate
manusesse lisatud failist.

Oleme huvitatud Teie arvamusest ja ootame ettepanekuid järgmistes
küsimustes:

*	Kas olete projektkomitee loomise ja standardi uustöötluste
koostamise poolt, vastu või erapooletu? Palun põhjendada.
*	kas pakutud projektkomitee ja standardi uustöötluse käsitlusala on
sobiv või on Teil ettepanekuid muutmiseks?
*	Kas Eestis on selles valdkonnas väljatöötatud regulatsioone või
õigusakte?
*	Kas olete huvitatud osalema loodava ISO projektkomitee töös ja
standardite koostamises?

ISO komitee töös on võimalik osaleda läbi olemasoleva komitee või uue
komitee moodustamise kaudu.

Ootan Teie arvamust hiljemalt 05.08.2024.Kui Teil on küsimusi või mõtteid
valdkonna standardimise kohta Eestis, siis andke palun teada.

Selle kirja võib edasi saata teemaga seotud huvipooltele või teavitada
mind.

Tervitades,

Heili Ruus
Standardimiskoordinaator  |  Coordinator of standardisation
+372 53 98 0061  |   <mailto:[email-masked]> [email-masked]  |  www.evs.ee

 <https://www.facebook.com/EVS.Standard/>
<https://www.youtube.com/channel/UCL0frTaBQ94Ah2LBan0TorA>
<https://ee.linkedin.com/company/eesti-standardimis-ja-akrediteerimiskesku
s?original_referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F>